موفقیت فردی

راهی برای رسیدن به موفقیت فردی

موفقیت فردی

راهی برای رسیدن به موفقیت فردی

راز موفقیت افراد موفق در چیست؟

راز موفقیت افراد موفق: رمزگشایی از جعبه سیاه موفق‌ها

مقدمه

راز موفقیت افراد موفق از جمله موضوعاتی است که برای خیلی از ما جذاب است. بسیاری از ما مدت‌ها درگیر این سؤال بوده‌ایم که آدم‌های موفق چه کاری را متفاوت از دیگران انجام می‌دهند که باعث می‌شود به موفقیت برسند؟ آیا راز موفقیت افراد موفق انجام دادن کارهای عجیب و غریبی است که نیاز به توانمندی‌ها و مهارت‌های خاصی دارد؟ آیا افراد موفق از امکانات خاصی استفاده می‌کنند که دیگران از آن‌ها بی‌بهره‌اند؟ واقعیت این است که پژوهش‌ها نشان داده راز موفقیت افراد موفق، انجام دادن کارهای ساده‌ای است که در ظاهر معمولی به نظر می‌رسند. ریچارد سنت جان شاعر و نویسندهٔ آمریکایی طی ده سال با پانصد نفر از موفق‌ترین کارآفرینان، هنرمندان، ورزشکاران و سیاستمداران مصاحبه کرده، از آن‌ها راز موفقیتشان را پرسیده و در کتابی با عنوان «صفات مشترک افراد موفق: ۸ صفت برای عظمت» منتشر کرده است. در مطلب حاضر چکیده‌ای از یافته‌های او درباره راز موفقیت افراد موفق را بیان کرده‌ایم.

با هشت راز موفقیت افراد موفق آشنا شوید

۱) اشتیاق

اولین راز موفقیت افراد موفق این است که آن‌ها به کاری که انجام می‌دهند عشق می‌ورزند. آن‌ها حاضرند حتی بدون دریافت پول، آن کار را انجام بدهند، چون نفس انجام دادن آن کار برایشان لذت‌بخش است.

آزمایش ساده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آیا واقعاً به کاری عشق می‌ورزید یا نه. کافی است خودتان را در وضعیتی تصور کنید که ده سال مداوم آن کار را انجام بدهید و در حوزه مربوط به آن کار فعال باشید. اگر این تصویر برایتان خوشایند است،‌ به احتمال زیاد اشتیاق شما به آن کار زیاد است؛ اما اگر این تصویر احساس خوشایندی به شما نمی‌دهد، احتمالاً اشتیاق کافی برای انجام دادن آن کار را ندارید.

ری کراک کسی که باعث توسعه رستوران‌های مک‌دونالد شد و آن را به کسب‌وکاری زنجیره‌ای در سطح جهانی تبدیل کرد، عاشق ایده غذای آمادهٔ سریع و افتتاح شعبه‌های جدید مک‌دونالد بود. او در اولین مراجعه‌اش به رستوران مک‌دونالد فهمید که می‌خواهد آن را به کسب‌وکاری بین‌المللی تبدیل کند.

راز موفقیت افراد موفق ری کراک

استیو جابز به خلق محصولات الکترونیکی جدید که به زیبایی طراحی شده باشند و زندگی را برای افراد آسان کنند عشق می‌ورزید. او با دیدن دستگاه پخش واکمن دخترش به این فکر افتاد دستگاه پخش موسیقی‌ای تولید کند که هم حملش آسان باشد و هم تعداد زیادی موسیقی را در خود جای دهد و اینگونه بود که ایده تولید آی‌پاد شکل گرفت.

راز موفقیت افراد موفق استیو جابز

جی کی رولینگ نویسندهٔ انگلیسی مجموعه کتاب‌های هری پاتر که او را ثروتمند کرد می‌گوید: «من عاشق نوشتن این کتاب‌ها هستم. فکر نمی‌کنم کسی بیش از من از نوشتن چنین کتاب‌هایی لذت ببرد».

راز موفقیت افراد موفق جی کی رولینگ

۲) سختکوشی

دومین راز موفقیت افراد موفق این است که آن‌ها سخت کار می‌کنند تا به اهدافشان برسند. اگر قرار بود همه افراد با هشت ساعت کار معمولی (که بخش اعظم آن مفید نیست) موفق شوند، الان باید چندین برابر تعداد فعلی افراد موفق داشتیم.

لری پیج یکی از بنیانگذاران گوگل می‌گوید: «ما کارمان روی سایت گوگل را از زمان دانشجویی در دانشگاه استنفورد شروع کردیم. از آن زمان تاکنون سخت روی آن کار کرده‌ایم. بهتر بگویم ۲۴ ساعت در طول روز. شما نمی‌توانید فقط به خلاقیت خودتان تکیه کنید. در واقع ده درصد کار خلاقیت و نود درصد دیگر عرق ریختن و کار کردن است».

رازموفقیت افراد موفق لری پیج گوگل

نز هالت مدیرعامل شرکت مخابراتی اسمارت وایرلس درباره سختکوشی می‌گوید: «شما باید طوری کار کنید که انگار فردایی وجود ندارد. اگر می‌خواهید در هر کاری موفق باشید، کلیدش این است که سخت کار کنید».

یکی از ویژگی‌های افراد موفق که باعث می‌شود سختکوش باشند این است که نگرششان به کار متفاوت با دیگران است. برای آن‌ها کار مانند تفریح است. توماس ادیسون مخترع بزرگ می‌گوید: «حتی یک روز هم در زندگی‌ام کار نکرده‌ام. همه‌اش تفریح بود». مایکل جوردن از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ بسکتبال می‌گوید: «به مدت نه سال فقط تفریحی بسکتبال بازی می‌کردم. در این میان چند باری هم قهرمان شدیم».

راز موفقیت افراد موفق مایکل جوردن

۳) تمرکز

سومین راز موفقیت افراد موفق این است که آن‌ها تنها بر روی یک چیز تمرکز می‌کنند نه چیزهای مختلف. قدرت تمرکز مانند تأثیر ذره‌بین روی نور خورشید است. وقتی با ذره‌بین نور خورشید را روی نقطه‌ای متمرکز می‌کنید، به قدری دمای آن نقطه را بالا می‌برد که باعث اشتعالش می‌شود.

دبورا مک گینس پژوهشگر دانشگاه استنفورد می‌گوید: «وقتی می‌خواهم برنامه‌ریزی کنم، خیلی وسیع فکر می‌کنم. اما وقتی می‌خواهم به چیز خاصی دست بیابم، متمرکز می‌شوم».

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا که از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به ثروت رسید دربارهٔ تمرکز می‌گوید: «من نمی‌توانم برای سرمایه‌گذاری در آن واحد روی پنجاه یا هفتاد و پنج شرکت متمرکز شوم. این کار مانند قرار گرفتن در کشتی حضرت نوح است. اینطوری به باغ وحش می‌رسید. من تمایل دارم پولم را صرف سرمایه‌گذاری در چند شرکت محدود کنم».

راز موفقیت افراد موفق وارن بافت

یکی از راههای خوب برای افزایش تمرکز این است کارهایی را بیابیم که موردعلاقه‌مان هستند (مورد اول «اشتیاق» را دوباره بخوانید). افراد روی کارهایی که به آن‌ها اشتیاق دارند، راحت‌تر تمرکز می‌کنند. بیل گیتس در دوران دانشگاه نمرات خوبی کسب نمی‌کرد،‌ زیرا درسی که می‌خواند موردعلاقه‌اش نبود. او به محض اینکه موضوع موردعلاقه‌اش «نرم‌افزارهای کامپیوتری» را یافت روی آن متمرکز شد و توانست شرکت مایکروسافت را تأسیس کند.

راز موفقیت افراد موفق بیل گیتس مایکروسافت

۴) به جلو راندن خود

چهارمین راز موفقیت افراد موفق این است که خودشان را به جلو می‌رانند. آن‌ها می‌توانند در زمان‌های مختلف به خودشان انگیزه ببخشند و کار را نصفه و نیمه رها نکنند.

دیوید گالو دانشمند مشهور علوم دریایی می‌گوید: «خودتان را به جلو برانید. هر جوری که شده چه فیزیکی چه ذهنی. باید به خودتان فشار بیاورید و به جلو حرکت کنید».

ریچارد برانسون خالق برند ویرجین در این باره می‌گوید: «فکر می‌کنم هر کاری که در زندگی‌تان انجام می‌دهید، فقط باید خودتان را تا نهایت آن به جلو برانید. برایم لذت‌بخش است که خودم را به جلو برانم و ببینم قادر به انجام دادن چه کارهایی هستم. به‌نظرم اینطوری افراد به رضایت بیشتری از زندگی‌شان دست می‌یابند».

راز موفقیت افراد موفق ریچارد برانسون

یکی از حوزه‌هایی که باید خودمان را به جلو برانیم و متوقف نشویم، غلبه بر تردیدهای درونی است. گلدی هاون ستاره سینمای هالیوود می‌گوید: «همیشه درگیر تردیدهای درونی بودم. فکر کردن به این که آن‌قدرها هم خوب یا باهوش نیستم و نمی‌توانم از پس بازیگری برآیم». اما او بر این تردیدها غلبه کرد و توانست برنده جایزه اسکار شود و حتی در زمینه تهیه‌کنندگی فیلم به موفقیت برسد.

راز موفقیت افراد موفق گلدی هاون

یکی از چیزهایی که باعث می‌شود بتوانید خودتان را به جلو برانید، داشتن هدف است. جان جیرارد از مدیران موفق دنیای فناوری اطلاعات می‌گوید: «مهم است که هدفی داشته باشید. این که آن هدف چیست به اندازه داشتن هدف مهم نیست. داشتن هدف باعث می‌شود بتوانید به خودتان انگیزه بدهید و به سمت آن هدف حرکت کنید».

۵) داشتن ایده

پنجمین راز موفقیت افراد موفق این است که آن‌ها ایده‌های خوبی دارند. لازم نیست حتماً ایده را خودتان خلق کنید. می‌توانید بگردید و ببینید چه ایده‌هایی وجود دارند که می‌توانید آن را بهترش کنید یا به شیوه متفاوتی اجرایش نمایید.

سایت‌های تخفیف گروهی مانند تخفیفان و نت‌برگ، اجرای مجدد ایده شرکت اروپایی گروپون است. اپلیکیشن‌های کرایه خودروی موبایلی مانند اسنپ و تپ‌سی اجرای مجدد ایده شرکت آمریکایی اوبر است. سایت دیجی‌کالا نمونهٔ ایرانی سایت آمازون است.

ایده‌های خوب باعث رشد و تقویت قابلیت‌های ذهنی ما می‌شوند. اولیور وندل هلمز از قضات برجسته آمریکایی می‌گوید: «وقتی ذهن انسان با ایده‌ای ورزیده می‌شود، دیگر به شرایط سابقش برنمی‌گردد».

جیمز برک پژوهشگر سرشناس تاریخ علم می‌گوید: «هر کسی سرچشمه ایده است. اگر به این واقعیت فکر کنید که ۱۰۰ میلیارد سلول عصبی در مغزتان وجود دارد، آن وقت است که می‌بینید دستگاه ایده‌سازی عظیمی را با خودتان حمل می‌کنید».

راز موفقیت افراد موفق داشتن ایده

یکی از عواملی که باعث می‌شود افراد موفق ایده‌های خوبی داشته باشند این است که به مسائل فکر می‌کنند. آن‌ها از کنار مسائل روزمره زندگی به سادگی نمی‌گذرند بلکه به این فکر می‌کنند که چطور می‌توان آن مسائل را حل کرد یا اگر قبلاً حل شده‌اند،‌ راه‌حل سریعتر، ارزانتر و لذت‌بخش‌تری برای آنها پیدا کرد.

اسکای دیتون از کارآفرینان موفق در حوزه خدمات اینترنت می‌گوید: «زمانی که اینترنت دیال آپ وجود داشت، در اتصال به اینترنت دچار مشکل شدم و به مدت هشتاد ساعت متوالی نتوانستم با رایانه‌ام به اینترنت وصل شوم. اپراتورهای شرکتی که از آن اینترنت خریداری کرده بودم حتی جواب تلفنم را هم نمی‌دادند. حسابی اعصابم خرد شده بود. بعد با خودم فکر کردم اگر بتوانم خدماتی ارائه بدهم که این مشکل را حل کند، مردم عاشقش خواهند شد. اینطوری بود که ایده راه‌اندازی شرکت خدمات اینترنتی ارث‌لینک ایجاد شد».

راز موفقیت افراد موفق شرکت ارث لینک

۶) بهبود مداوم

ششمین راز موفقیت افراد موفق این است که آن‌ها به طور مداوم خودشان را در زمینه‌های مختلف به ویژه کارشان بهبود می‌دهند. آن‌ها به هیچ سطحی از توانمندی رضایت نمی‌دهند،‌ بلکه می‌خواهند به طور مداوم در کاری که انجام می‌دهند بهتر شوند.

بهتر شدن در کاری یعنی ۱) آن کار را به خوبی انجام دهیم ۲) به طور مداوم بهتر شویم ۳) هدفمان تبدیل شدن به بهترین در آن کار باشد.

جان باخ کمک مربی تیم بسکتبال شیکاگو بولز،‌ مایکل جوردن را به «ماشین بهبود» تشبیه می‌کند و می‌گوید: «مایکل این قابلیت نادر را داشت تا نابغه‌ای باشد که به طور مداوم می‌خواهد نبوغش را بهبود دهد».

آنتونی رابینز استاد برجسته موفقیت که مربی بسیاری از افراد موفق بوده و تاکنون هزاران سخنرانی برگزار کرده است، راز توانایی خارق‌العاده‌اش در برگزاری همایش‌ها و کارگاههای چندروزه و سخنرانی‌های طولانی‌مدت را این می‌داند که در شروع کارش از هر فرصتی برای تمرین کردن و انجام سخنرانی جلوی جمع استفاده می‌کرد.

راز موفقیت افراد موفق آنتونی رابینز

اپرا وینفری چهره تلویزیونی و مجری مشهور آمریکایی می‌گوید: «هیچ‌وقت از جایی که در زندگی‌ام هستم راضی نیستم. همیشه می‌خواهم بهتر شوم. از خودم می‌پرسم سطح بعدی چیست؟ چطور می‌توانم خودم را رشد بدهم تا به آدم بهتری تبدیل شوم؟»

راز موفقیت افراد موفق اپرا وینفری

افراد موفق برای بهتر شدن در کاری، از ابتدا تصمیم می‌گیرند در آن حوزه به بهترین تبدیل شوند. لنس آرمسترانگ دوچرخه‌سوار آمریکایی که دو دوره برنده جایزه معتبر توردوفرانس شد می‌گوید: «از همان ابتدا می‌خواستم به بهترین دوچرخه‌سوار تاریخ تبدیل شوم. نمی‌خواستم فقط در این کار خوب باشم. می‌خواستم بهترین باشم».

راز موفقیت افراد موفق لنس آرمسترانگ

۷) خدمت به دیگران

هفتمین راز موفقیت افراد موفق این است که آنها خدمت باارزشی به دیگران ارائه می‌دهند. موفقیت فقط دربارهٔ «من» و «خواسته‌های من» نیست،‌ بلکه همچنین شامل این است که چطور می‌توانیم از خود فراتر رویم و کیفیت زندگی دیگران را بهبود ببخشیم.

واقعیت این است که افراد برای «شخص موفق» اهمیت قائل نمی‌شوند،‌ بلکه برای این اهمیت قائل می‌شوند که چطور آن شخص مشکلشان را حل می‌کند، از رنج‌هایشان می‌کاهد، بر لذت‌هایشان می‌افزاید و چیزی باارزش به آن‌ها می‌دهد.

صرف‌نظر از اینکه چه محصولی تولید می‌کنیم یا چه خدمتی ارائه می‌دهیم، در هر حال افرادی وجود دارند که به آن‌ها خدمت می‌کنیم. خدمت پزشک به جامعه سلامتی، خدمت مدیر فروش به شرکت سودآوری، خدمت پلیس به مردم امنیت و خدمت مدرس به دانشجویان دانایی است.

آندره مالرو نویسنده مشهور فرانسوی می‌گوید: «رهبری کردن همان خدمت کردن است، نه بیشتر و نه کمتر».

مت گرونینگ خالق مجموعه تلویزیونی سیمپسون‌ها می‌گوید: «مهم‌ترین رابطه‌ای که باید از آن محافظت کنیم،‌ رابطه با مخاطبان است. یعنی همان مردمی که مجموعه ما را تماشا می‌کنند و من همیشه این را به یاد دارم».

راز موفقیت افراد موفق مت گرونینگ

خدمت کردن به دیگران باعث خوشحالی، احساس رضایت، مورد قدردانی قرار گرفتن، به رسمیت شناخته شدن و در یک کلام زندگی غنی می‌شود. ویلیام جیمز پدر روان‌شناسی نوین می‌گوید: «عمیق‌ترین اصل سرشت انسانی این است که انسان برای اینکه از کارهایش قدردانی شود، عطش دارد».

زیگ زیگلار از مدرسین سرشناس در زمینه فروش و سخنران مشهور می‌گوید: «شما می‌توانید به هر چیزی که می‌خواهید در زندگی‌تان برسید به شرط اینکه به قدر کافی به آدم‌ها کمک کنید تا به خواسته‌هایشان برسند».

راز موفقیت افراد موفق زیگ زیگلار

۸) پشتکار

هشتمین و آخرین راز موفقیت افراد موفق این است که در کارشان پشتکار دارند. پشتکار به معنای مداومت و پیگیری خستگی‌ناپذیر در انجام دادن کارهاست و به آن سرسختی نیز گفته می‌شود. پشتکار یعنی ادامه دادن با وجود شکست‌ها، رنج‌ها،‌ تردیدها و ترس‌ها.

افراد موفق همگی افراد سرسختی بوده‌اند و با اولین شکست از میدان به در نرفته‌اند. تقاضای جی کی رولینگ نویسنده مجموعه کتاب‌های هری پاتر برای چاپ کتابش توسط ۳۶ ناشر رد شد تا ناشری چاپ آن را قبول کرد. دستورپخت مخصوص سرهنگ ساندرز خالق برند کی اف سی ۱۰۰۹ بار توسط رستوران‌داران مختلف رد شد تا بالاخره کسی آن را پذیرفت. آلبرت اینشتین در کودکی از سوی معلمانش «کودن» نامیده شد و یکی از معلمانش به مادر اینشتین گفت: «این بچه به هیچ جایی نمی‌رسد».

 برخلاف تصور بسیاری از افراد که اعتقاد به موفقیت یک‌شبه دارند، افراد موفق ناگهان به موفقیت نمی‌رسند بلکه موفقیت آن‌ها نتیجهٔ اقدامات ادامه‌دار و منظم است.

استیو بالمر از مدیران ارشد اسبق مایکروسافت می‌گوید چیزی حدود ده سال زمان برد تا شرکت آن‌ها بتواند نسخه موفقی از نرم‌افزار ویندوز را به بازار عرضه کند.

ژوزه مورینیو مربی پرتغالی که توانست در سال ۲۰۰۴ تیم فوتبال پورتو را به مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا برساند قبل از آن چندین سال در تیم‌های بزرگ مانند بارسلونا کمک‌مربی بود. او بعدها هدایت تیم‌های بزرگی مانند چلسی، اینترمیلان، رئال مادرید و منچستر یونایتد را به عهده گرفت.

راز موفقیت افراد موفق ژوزه مورینیو

جاستین گاتلین دوندهٔ آمریکایی که توانست در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۷ مدال طلا را از چنگ یوسین بولت دوندهٔ افسانه‌ای جامائیکایی برباید، به دلیل مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگش چهار سال از حضور در میادین ورزشی محروم بود اما با تمرین منظم در این مدت توانست دوباره به سکوی قهرمانی برگردد.

راز موفقیت افراد موفق جاستین گاتلین

سخن پایانی

در این مطلب با هشت راز موفقیت افراد موفق آشنا شدیم که عبارت بودند از اشتیاق، سختکوشی، تمرکز، به جلو راندن خود، داشتن ایده،‌ بهبود مداوم، خدمت به دیگران و پشتکار. افراد موفق این هشت خصیصه را کمابیش در سطحی عالی دارند و همین باعث متمایز شدن آن‌ها از دیگران می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید این هشت خصیصه چیزهای عجیب و غریب و خارج از دسترسی نیستند. همه ما می‌توانیم با تقویت این هشت ویژگی، در زمره افراد موفق قرار بگیریم و در زندگی و کسب و کار خود به موفقیت برسیم.



منبع: دستیابی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.